lördag 23 februari 2008
Gällivare
Vi kom fram till Gällivare på förmiddag den 19:e februari med tåget från Lindesberg. Det var massor med snö och -10 grader kallt. Så jag fick låna vinterkläder av mina vänner.
Sen fick jag åka spark till Fjällnäs castle. Wow! vilket fint träslott. Där skulle jag ha velat övernatta. Vi hade pulk race i vinterträdgården, innan vi promenerade vidare till Pluppskogen. Där blev det mer pulkåkning och sen smakade det mums med lite fika uppe på Kvarnbacken.
sen somnade jag sött för natten i min mysiga säng!
Morgonen efter ville jag klä mig fint, så jag fick låna "Dalmatinias" dopklänning. Å vad vacker jag kände mig! Men jag fick inte ha på mig klänningen den dagen, för vi skulle till Dundret och åka slalom.Jag våga inte pröva att åka slalom, utan nöjde mig med min pulka. I backen mötte jag några snygga killar som skulle filmas av "Kanal 5" till deras nya serie "Frusna Män Söker Kärlek". Så jag föreslog att jag skulle få dejta Jonas, men produktions teamet tyckte inte det var en bra idé...
Jag gick in i värmestugan istället och tröstade mig med en kopp o´boy med salami mackor till. Gott att doppa !
På kvällen fick jag åka på en speciell guidad gruvtur i Vitåfors.

Det var spännande att åka ner till 1250 meter under marken! Men jag blev liiiite rädd...

Dagen efter fick jag låna ännu varmare kläder, för då åkte vi till Ishotellet i Jukkasjärvi. Det var riktigt spännande! Jag fick dricka Lingondricka i isglas.
Dagen efter det skulle vi åka på skoterutflykt. Jag kände mej riktigt rädd för den stora brummande skotern och bäddade ner mig längst ner i kälken. Men min nalle vän "Engla" var mycket modigare och vågade köra skotern.
I Gällivare har jag fått så många nya vänner! Kaj, Divan, Engla och Paul har tagit så väl hand om mig. Hit åker jag gärna igen!

 
skrivet av Renate den 18:10 | Permalink |


2 nallevänner:


  • den 23 februari 2008 kl. 22:40, Blogger Camilla

    Men Renate vilken upplevelse du varit ute på..
    Det måste ha varit underbart.. Och du vilket tråkigt produktionsteam som inte ville att du skulle dejta Jonas, det hade ju varit skoj att få se dig på tv:n.

    Hoppas du kommer hitta på mer roliga resor framöver, vem vet kanske en tripp till Tumba någon gång..

    Kramis Camilla, Patricia & Sebastian

     
  • den 24 februari 2008 kl. 08:17, Blogger Mindi

    Så härliga bilder du visar oss RENATE!!! Men sen vet jag ju nu att det verkligen är härligt där uppe också. Ser fram emot mer rapport från dig där i Lappland hos Cloudberrie!

    Kram kram