torsdag 28 februari 2008
Sportlov i Björkliden
Mina nya vänner Kaj, Divan och Paul skulle åka till Björkliden
för att åka slalom.
Jag blev förståss riktigt nyfiken och tackade ja
när de erbjöd mig att följa med dem.
Så min resa fortsatte ytterligare 22 mil norrut.

Paul frös och var lite åkrädd i bilen. Det var hans första riktigt långa bilresa, så han gömde sig under en varm filt.

Själv hade jag klätt mig varmt med en mysig "Idol" mössa och ett par gosiga "Hello Kitty" sockar. Så jag bara mös och somnade under bilresan.

Björkliden är en skidort vid Malmbanan väster om Abisko i Kiruna kommun.
I Björkliden finns världens nordligaste golfbana.
Järnvägsstationen i Björkliden och Björklidens hotell, Hotell Fjället,
ligger omkring 500 meter över havet.
Vid Björkliden har man en hänförande utsikt över sjön Torneträsk och i fjärran avtecknar sig den mäktiga fjällvyn Lapporten
med topparna Tjuonatjåkka och Nissuntjårro, 1540 respektive 1721 meter över havet.
Avståndet Björkliden - Kiruna är 100 km,
Björkliden - Narvik 75 km,
Stockholm - Björkliden är 1515 km. På morgonen laddade Paul och jag upp med en kopp choklad
och Rallarmackor med Tigersmessmör, Mums!
Då var vi redo för en dag i slalombackarna.

Jag planerar dagens åkning och läser pistkartan.

Undra om jag vågar åka "Rallarsvägen"?
Det var HÖGT och vilken utsikt!
Jag såg hela Torneträsk (nästan) och en massa vackra fjälltoppar,
innan jag susade ner för backarna.Dagen efter var jag lite trött och febrig.
Så jag stannade inomhus medan de andra åkta slalom.

Det blev några riktigt härliga dagar i de vackra Svenska fjällen.
Jag fick uppleva riktig snöstorm, hänföras av den magiska Lapporten.
Ett snabbt besök i Abisko, Riksgränsen och i Katterjåkk.
Till och med en tur över till vårt vackra grannland Norge. Nu är vi snart i Norge, men först ett stopp i Riksgränsen
för att titta om jag skulle våga åka upp med liftarna där.Inne på Norska sidan träffade jag en ny kompis, stora Norska trollet
som var vänlig att visa vägen till Narvik.
Så vi bjöd honom på fika.
Han tyckte verkligen om kanelbullar och doppade i chokladen
så det skvittrade ur koppen!

Narvik, hamnstad och ändpunkten för Europas järnvägslinjer.

Narvikshamn, är lastplats för järnmalm från Malmbanan.
Malmtågen lossar sin last i Narvik för utskeppning på båtar.
Malmen transporteras oftast till hamnar i Asien.
Narvikfjellet ligger omringat av blåa Atlantfjordar och spetsiga fjälltoppar.

Havet är alltid så vackert!
I Narvik hittade jag en bio film som jag vill se, "Horton".
Så kanske kan jag få följa med någon dit?
I Narvik fanns det bananer i min storlek och smak.
Som till och med hade "Horton" på klisterlappen. Perfekt!

Det kändes lite tråkigt att städa ur stugan och åka därifrån...

men jag hoppas att jag får åka till fjällen igen.

p.s Kanske kan ni se mig ute på min resa HÄR
 
skrivet av Renate den 12:18 | Permalink |


4 nallevänner:


  • den 28 februari 2008 kl. 16:51, Blogger Mindi

    Vink vink till Renate. :)

    Åh vi förstår hur fantastiskt underbart du har det och vi börjar lite smått undra om du någonsin vill komma hem igen. ;)

    Lilla tjejen har skaffat en nallevän till dig här hemma. Det råder rena nallefebern här.

    Så mycket mysigt du får vara med om och du har det ju hur mysigt som helst. :)

    Kram kram
    M I N D I med familj

     
  • den 28 februari 2008 kl. 17:02, Blogger ♥ cloudberrie ♥

    Vad VACKER blogg du har fått Renate!

    Jätte mysig grafik som din vän mindi har gjort, hon är så duktig med sånt.

    Var tänker du resa nästa gång?

    Stor KRAM
    cloudberrie med familj

     
  • den 29 februari 2008 kl. 11:41, Blogger Camilla

    Vilken myssig resa du har fått varit med om nu igen..

    Du börjar bli väldigt berest nu Renate.. Helt underbara vyer du fått sett och vilka fina bilder du tagit..

    Ha det riktigt gott nu och är väldigt spänd på vart du ska resa nästa gång..

    Kramis Camilla med familj

     
  • den 7 mars 2008 kl. 20:48, Blogger netha

    Wow, sicken resa du har fått ge dig ut på.
    Lite avundsjuk blir jag, när jag ser att du får se så mycket snö. Här är bara regn och dimma, fast man lär sig lätt att simma.
    Kramis