tisdag 26 augusti 2008
Räkor!
Jag har upptäckt att färska räkor är väldigt gott.

När mamman i familjen jag är hos nu, netha, för ett par år sedan var i Stockholm med min "mamma Mindi", Cloudberrie och Ulrika, så skulle vi åka en räkbåt ut i skärgården.

Det var varmt, soligt och en vacker skärgård, då skulle ju räkfrossa sitta fint.

Men det var nog de värsta netha hade skådat, de var gula med svarta huvuden, de var lösa i skalet, alla sprön var av, de var vattninga och smakade inget och till råga på allt så hade någon suttit på dem med, säger hon. Sen så serverade de dem med Road Islandsås till, men hallå, de vet ju ingeting.

Så nu skulle hon visa mig vad en färsk räka skall se ut och smaka och vad som är gott till.

Först skall man ha färska räkor till bra kvalite, nybakt bröd, citron, aioli eller citronmajonäs, dill, ägg är också gott till, sen kan man ha en litet fat med salladsbitar och gurka som man kan smaska på.
Men huvudsaken är att räkan är fräsch inte misshandlad.

Här sitter jag och provsmakar en massa goa färska räkor!

 
skrivet av Renate den 14:39 | Permalink |


1 nallevänner:


  • den 26 augusti 2008 kl. 16:18, Blogger ♥ cloudberrie ♥

    Vad mycket roligt du får vara med om Renate! Jag blir ju riktigt avis ;) och så mycket MUMS det bjuds på!

    Räkor, det är yummy! och vilken tur du har att netha kan visa dig hur det ska gå till ;)

    Ha det fortsatt bra!
    Kram från Eva